Hvordan finder man den rigtige chef?
Du vil have mere retning – din kollega gider ikke høre mere om visioner, du vil have meget sparring – din kollega gider ikke gå til alle de møder, du savner fokus – din kollega savner mere åbenhed, du vil have at chefen tager kontrollen – din kollega vil have, at din chef skal være laissaz-faire.
Du synes, jeres chef er en 2’er-chef og har lyst til at fyre hende! Din kollega synes, hun er en 10’er-chef!
What?
Forskellen på jer to er, at din kollega har holdt et møde med din chef, ytret sine behov og udvist selvledelse. Du har holdt dine behov og tanker for dig selv – og ovenikøbet overvejet at gå.
Er din chef tankelæser?
Nej, vel?
Din chef aner ikke, hvad du går og længes efter. Din chef ved ikke, om hun er en god chef for dig, når du ikke fortæller, hvad du har brug for.
Du skal også praktisere selvledelse og gå i dialog med din chef om dine behov. Det er en dans. Det er en udveksling. Det er tillid. Det er en two-way-street!
I denne episode vil du lære, at chefen skal spille sine medarbejdere gode, og medarbejderne skal vi spille sin chef god!
Du lærer:
- Hvordan du håndterer en chef, du ikke synes, er en 10’er-chef
- Hvis du vil have en 10’er chef, så skal du være en 10’er-medarbejder
- Hvordan DU bliver en 10’er-medarbejder
Hvis du er klar til at blive en 10’er-medarbejder og dermed få en 10’er-chef – Så går vi i gang!
Husk – Hvis din chef er en ægte 10’er-chef, så vil hun spille dig god og blive glad for, at du udtrykker dig klart om dine behov, så hun ved, hvordan hun kan være en god 10’er-chef for dig. Oveni det vil hun få mega respekt for dig og synes, du er den vildeste badass: Du insisterer nemlig på, at det skal være godt, kærligt, omsorgsfuldt, kreativt og high-performans.
Hvis du ender med at vælge at gå, så gå på en vågen måde: Hvis I efter x-antal samtaler finder ud af, at I simpelthen bare ikke er det rette match, og at det bedste for begge parter er at sætte hinanden fri.
Det er sådan, det skal være. På den måde smækker man ikke med døren, og man går ikke i vrede eller frustration. Du har gjort, hvad du kan og har stået op for dig selv.
Du skal sætte dig selv fri til at arbejde med folk, der kun vil dig det bedste. Og det kræver, at du vil dig det bedste!
Når du har lyttet til episoden, vil jeg gerne høre fra dig:
- Har du lyst til at fyre din chef?
- Er du klar til at gå i dialog med din chef?
Del dit input i kommentarfeltet lige her nedenfor, så bliver vi alle klogere i fælleskab!
? ?✌️
XO Janett
P.S. Hvis du ikke har hørt episode 25, kan du gøre det lige her
P.P.S. Når du lytter må du gerne tage et screendump af din favoritepisode, dele den på SOME og tagge mig @JanettLaumand. Lad mig høre hvilke indsigter du tager med dig fra episoden.
P.P.P.S. Har du lyst til at anmelde podcasten med stjerner eller ord på Itunes Podcast bliver Cecilie og jeg mega glade. Du hjælper os virkelig med at gøre en forskel.
I @karrieredesignlab går vi dybere med temaerne fra podcasten.
Vil du have Danmarks mest innovative undervisning i karrieredesign? Så er vores superaktive og åbne community på Facebook THE PLACE TO BE. Du finder det HER
1 Kommentar
Indsend en kommentar
Vil du heller lytte til podcasten på din mobil? Vælg din favorit streamingtjeneste her:
Super dejlig episode med et klart budskab! Jeg er vild med at du bruger ordet “tankelæser”. Det er noget, jeg sommetider selv har sagt til venner eller kolleger, når de har brokket sig over en kæreste, chef, forælder osv.: “H*n er ikke tankelæser! Sig det højt!”. Og alligevel havde jeg måske brug for at høre det fra Janett herself 😉 Tak for det!!